Ogłoszenie rekrutacyjne jest dla osób poszukujących pracy często pierwszym źródłem wiedzy o Twojej firmie i o tym, jak się w niej pracuje. Dołóż starań, by dostarczyć w nim dokładnie takich informacji, jakich kandydat oczekuje i potrzebuje, żeby odpowiedzieć na Twoją ofertę.
O co musisz zadbać, by Twoja komunikacja rekrutacyjna była jasna, czytelna i atrakcyjna dla kandydatów? By skłaniała ich do aplikowania na Twoją ofertę pracy? By przyciągała dokładnie takie osoby, na jakich Ci w rekrutacji zależy?
Odpowiedź znajdziesz poniżej. Mam nadzieję, że z tymi kilkoma wskazówkami zwiększysz skuteczność swoich rekrutacji – pozyskasz więcej wartościowych kandydatów.
Czego kandydaci oczekują od oferty pracy?
Kandydatom zależy przede wszystkim na szczerej, transparentnej i prawdziwej informacji o tym, jak pracuje się w Twojej firmie. Po przeczytaniu ogłoszenia chcieliby wiedzieć:
jak dokładnie będzie zorganizowana ich praca?
jakie zadania będą im przydzielane?
jaka jest kultura Twojej organizacji?
co dokładnie obejmuje oferta zatrudnienia?
jak będzie przebiegała rekrutacja i kiedy się zakończy?
Na podstawie treści i sposobu komunikacji w ogłoszeniu oceniają, czy Twoja firma to miejsce, w którym się odnajdą, które będzie dla nich dobre zawodowe. Jeśli ocenią, że zbudowany przez Ciebie obraz firmy i stanowiska jest dla nich atrakcyjny, to zdecydują się odpowiedzieć.
Z tego względu ogłoszenie – jego treść, forma, długość, zakres informacji – muszą być dopasowane do grupy docelowej, do której kierujesz ofertę zatrudnienia. Jednym zdaniem zanim napiszesz ogłoszenie, poznaj swojego idealnego kandydata.
Podobnie jak w sprzedaży określasz personę klienta, tak i w rekrutacji stwórz personę kandydata – zastanów się, kim dokładnie jest Twój kandydat:
Czy już pracuje czy dopiero szuka swojej pierwszej pracy? A może wraca do pracy pod dłuższej przerwie?
Czy pracuje w branży? Na jakim stanowisku?
W jakim jest wieku?
Co robi w czasie wolnym?
Z jakich źródeł informacji korzysta?
Kto ma wpływ na podejmowane przez niego decyzje?
Co jest dla niego ważne w przyszłej pracy?
Jakiej pracy aktualnie poszukuje? Jakie ma ambicje zawodowe?
Odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci określić, w jaki sposób komunikować się z kandydatami, co zaakcentować w ofercie i gdzie ją opublikować. To ważne, ponieważ ogłoszenia napisane banalnie, w sposób niedopasowany do grupy docelowej i opublikowane w miejscach, w których nie ma Twoich potencjalnych kandydatów, nie przyniosą oczekiwanych efektów.
Ogłoszeniowe „must have”
Planując treść ogłoszenia rekrutacyjnego uwzględnij w nim kilka istotnych części, których kandydat zawsze szuka w ofertach tzn.:
Informacje o firmie – napisz kilka zdań o swojej organizacji, w jakiej działa branży, jak zbudowany jest zespół, gdzie znajduje się firma i z czego wynika potrzeba zatrudnienia (rozbudowujesz zespół, otwierasz nowy punkt sprzedaży?)
Nazwa stanowiska
Miejsce pracy – dokładna lokalizacja i informacja o tym, czy praca jest stacjonarna czy wiąże się z wyjazdami
Oferta rekrutacyjna – napisz w punktach, co dokładnie zyska kandydat podejmując u Ciebie pracę, wymień wszystkie atuty Twojej oferty jako pracodawcy. Posługuj się konkretnymi argumentami np. zatrudnienie w formie umowy o pracę na czas nieokreślony, szkolenie z obsługi klienta i standardów sprzedaży w okresie wdrożenia do pracy etc. Unikaj ogólników jak: praca w dynamicznym zespole, możliwość rozwoju – one nic nie mówią kandydatowi.
Główne zadania – kilka punktów opisujących najważniejsze zadania w tej roli i pokazujące, jak wygląda praca na tym stanowisku w Twojej firmie.
Oczekiwania od kandydata – zestaw cech (wiedzy, umiejętności, kompetencji etc.), których poszukujesz u kandydata. Uporządkuj je od koniecznych do spełnienia aż po mile widziane, czyli stanowiące dodatkowy atut. Niech lista oczekiwań będzie współmierna do zadań i Twojej oferty jako pracodawcy.
Sposób aplikowania – zaznacz sposób, w jaki kandydaci powinni aplikować (wysłanie CV na adres e-mail, formularz rekrutacyjny, telefon).
Informacja o ochronie danych osobowych – pamiętaj o obowiązku informacyjnym w kontekście przepisów RODO.
Ogłoszenie premium 😊
Ufff…. Wydawałoby się, że mamy komplet, ale w ogłoszeniu możesz zawrzeć jeszcze inne wartościowe informacje. Jakie?
Dobrą praktyką jest informowanie kandydatów o przebiegu procesu rekrutacji – z ilu i jakich etapów będzie się składała, jaki jest harmonogram rekrutacji, na jakim etapie kandydat otrzyma informację zwrotną. To nadal rzadka, a bardzo oczekiwana przez kandydatów informacja! To buduje poczucie bezpieczeństwa kandydata i pozwala mu zyskać nieco kontroli w całym procesie. Może też podjąć decyzję, czy chce angażować się w bardzo złożony i czasochłonny proces (jeśli taki masz). Jeśli szuka pracy aktywnie, to dostaje informację, jak szybko może liczyć na zatrudnienie – to ważne, szczególnie dla osób, które pozostają bez pracy.
Możesz krótko opisać proces wdrożenia do pracy – czy kandydat może liczyć w pierwszym okresie pracy na wsparcie ze strony przełożonego lub współpracowników? Czy będzie uczestniczył w szkoleniach wdrożeniowych? Takiej informacji poszukują przede wszystkim osoby rozpoczynające swoją pracę zawodową, zmieniające ścieżkę zatrudnienia lub powracające na rynek pracy po dłuższej przerwie.
Pokaż również swoich aktualnych pracowników! Zamieść ich zdjęcie i krótką wypowiedź o tym, jak otrzymali tę pracę, jak wyglądał proces rekrutacji, dlaczego zdecydowali się na tę ofertę, jakie są jej atuty. Mogą opowiedzieć także o tym, jak wygląda ich praca na co dzień, pokazać kulisy swojego stanowiska. To uwiarygadnia Twoją ofertę.
Badaj, sprawdzaj, mierz!
Po opublikowaniu ogłoszenia w wybranym przez siebie miejscu – online lub offline – weryfikuj skuteczność swojej publikacji. Mierz:
Ile osób oglądało Twoje ogłoszenie
Ile osób na nie odpowiedziało?
Czy aplikacje, które otrzymałeś, były adekwatne?
Ile osób finalnie zaprosiłeś do rozmowy?
Czy wśród nich był kandydat, któremu zaproponowałeś pracę?
Czy przyjął ofertę zatrudnienia?
Pytaj kandydatów podczas rozmów kwalifikacyjnych, gdzie spotkali się z Twoim ogłoszeniem i co skłoniło ich do zaaplikowania.
Będzie to dla Ciebie najlepsza informacja na przyszłość – pozwoli Ci lepiej pisać ogłoszenia i wybierać miejsce ich publikacji. To przełoży się na koszty i czas prowadzenia rekrutacji.
Czego unikać w ogłoszeniu rekrutacyjnym?
Licznych wymagań rekrutacyjnych od kandydatów – niewspółmiernych do pakietu korzyści czy do zadań, jakie będzie miała osoba na tym stanowisku
Banalnych i mało konkretnych opisów, które kandydaci traktują jak powietrze – nie zwracają na nie uwagi, pomijają. Staraj się pisać rzeczowo i prawdziwie. Uzasadniaj – dlaczego poszukujesz określonych kompetencji czy wiedzy, w jaki sposób pracownik będzie ją wykorzystywał w pracy? Co dokładnie kryje się za Twoją ofertą zatrudnienia – przykładowo co rozumiesz przez oferowany rozwój (szkolenia, awans, a może coś jeszcze innego?)
Coraz rzadziej pojawia się wymóg przesłania listu motywacyjnego – konieczność przygotowania tego dokumentu zniechęca kandydatów i nie aplikują. Jeśli potrzebujesz od kandydata dodatkowych informacji, przygotuj krótki formularz z konkretnymi pytaniami do uzupełnienia.
Niedopasowania stylu komunikacji do Twojej grupy docelowej.
Dyskryminacji ze względu na m.in. płeć, wiek i inne niedozwolone w prawie kryteria.
Niejasnych kryteriów rekrutacyjnych – zadbaj o wpisanie konkretnych wymagań i podziel je na konieczne i mile widziane.
Pamiętaj o tym, by pokazać co oferujesz jako Pracodawca – nie pomijaj tej części!
Kopiowania ogłoszeń konkurencji – osoby, szukające pracy, widzą ogłoszenia Twojej konkurencji opublikowane w podobnym czasie, porównują je. Niech Twoja publikacja zwróci ich uwagę i wyróżni się tak, by kandydat zdecydował się zaaplikować właśnie do Twojej firmy.
Powodzenia w Twoich rekrutacjach!
---
Artykuł napisałam dla czasopisma "Branża dziecięca" i został opublikowany w wydaniu 7/2021.